- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- R.J.J. van Breemen
- Start
- donderdag 23 september 2021 18:44
- Eind
- donderdag 23 september 2021 21:22
- Toelichting
-
Agenda
Digitaal via MS TEAMS
Agendapunten
-
0.a
Aanmelding van 1 inspreker: mw. T. van der Ploeg (fysiek aanwezig)
Onderwerp: rechtsongelijkheid; (steeds minder) ruimte voor rokers.
Maandelijks een inspraakronde ….
De gemeenteraad hoort graag hoe inwoners, verenigingen en organisaties denken over wonen en werken in Gorinchem. Daarom nodigt de raad iedereen uit die hierover iets te vertellen heeft. Op de 1e etage van het stadhuis staat iedere maand de Zeepkist voor u klaar. Vanaf dat kleine podium spreekt u raadsleden, wethouders en andere betrokkenen toe.
… over een onderwerp naar uw keuze
U kunt allerlei onderwerpen aankaarten. Daaraan verbinden we geen regels. U kunt aandacht vragen voor een mooi initiatief in uw buurt. U kunt laten zien wat uw club doet. U kunt suggesties doen om iets te verbeteren, of een misstand naar voren brengen. Wilt u reageren op een onderwerp dat op de agenda staat? Dan kunt u beter inspreken in de sessies waar dat onderwerp op de agenda staat.
Aanmelden voor de Zeepkist is nodig!
U dient zich van te voren voor de Zeepkist te melden. Dat kan tot uiterlijk 22 september 12.00 uur via griffie@gorinchem.nl of 0183 659 550.
Actie: ter bespreking
00:16:23 - 00:30:04 - Ambtelijke organisatie 100:18:04 - 00:19:06 -00:20:52 - 00:21:08 -00:23:00 - 00:23:04 -00:23:07 - 00:23:12 -00:24:39 - 00:24:45 -00:24:47 - 00:25:08 -00:27:04 - 00:27:11 -00:27:59 - 00:29:21 - -
0.b
Aanvang om 19:15, per afspraak in de agendacommissie
Het opnemen van de presentie is een verplicht onderdeel van een digitale raadsvergadering
In de zaal zijn vooraf de plaatsen aangegeven voor de aanwezigen in overeenstemming met de maatregelen00:33:09 - 00:39:54 -00:36:57 - 00:37:02 -00:45:27 - - -
1
De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom.
00:48:23 - 00:53:23 -00:53:23 - - -
2
Concrete vragen over de stukken dienen voorafgaand aan de raadsvergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.
Besloten wordt over de wijze van afdoening van de stukken als hamerstuk, op voorstel agendacommissie.
Bijlagen
-
3
Aan de agenda kunnen nog onderwerpen worden toegevoegd of van de agenda worden afgevoerd.
De raad beslist op voorstel van de voorzitter bij aanvang van de vergadering, of en op welk moment in de vergadering, een motie ''vreemd aan de orde van de dag' wordt behandeld.
00:55:15 - 00:56:13 -00:56:39 - - -
4
Concept verslag raadsvergaderingen: 10 juni, 24 juni en 8 juli 2021
Concrete tekstwijzigingen voor het verslag dienen voorafgaand aan de raadsvergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.
Zeepkist 10 juni 2021
Parallelsessies 1 juli 2021, 2 september, 9 september en 16 septemberBijlagen
-
5
Aanmeldingen voor dit vragenuurtje en mededelingen vanuit het college dienen tijdig, uiterlijk de maandag 24.00 uur voorafgaande aan de vergadering, bij de raadsgriffie te zijn ingediend.
Het vragenuurtje is bedoeld voor raadsleden om kort en bondig vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda zijn geplaatst en waarover de raadsleden graag nader willen worden geïnformeerd.
Voor het college bestaat de mogelijkheid actuele informatie te delen met de raad.
01:02:09 - 01:02:11 -01:05:21 - 01:05:30 -01:06:29 - 01:06:34 -01:07:25 - 01:07:32 -01:07:56 - - -
6
Bespreekstukken en hamerstukken
Aan het begin van een raadsvergadering stelt de raad de agenda vast. Er zijn hamerstukken en bespreekstukken. Een bespreekstuk is een voorstel waarover in de raadsvergadering gediscussieerd wordt. Over hamerstukken wordt niet meer gediscussieerd. Een voorstel wordt een hamerstuk als er binnen de parallelsessie hierover een unaniem positief advies gegeven wordt aan de raad. -
6.a
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op 31 mei 2021 de meicirculaire gemeentefonds 2021 uitgebracht. De circulaires, die meestal driemaal per jaar worden uitgebracht, bepalen in belangrijke mate de financiële ruimte van gemeenten. De circulaire is geanalyseerd, de uitkomsten hiervan en de financiële effecten op onze begroting, zijn verwerkt in het raadsvoorstel.
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de totale rijksuitgaven. Volgens de normeringssystematiek (trap-op-trap-af) hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de ontwikkeling van de algemene uitkering en daarmee op de omvang van het gemeentefonds.
De bijstelling van het gemeentefonds betreft vooral een compensatie voor loon- en prijsontwikkelingen. Deze pakken minder hoog uit dan verwacht. Verder is er nog sprake van een bijstelling op de diverse maatstaven (aantallen), die een positieve uitwerking heeft op het gemeentefonds. Een eerder door het Rijk ingeschatte (flinke) toename van het aantal uitkeringsgerechtigden, als gevolg van de coronacrisis, blijft uit. Dat leidt tot een stijging van het gemeentefonds. Andere indicatoren, zoals de groei van het aantal inwoners, zorgen samen voor de toename in het gemeentefonds die met name in de eerste jaren zorgt voor extra begrotingsruimte. De uiteindelijke ontwikkeling van de omvang van het gemeentefonds in 2022 en verder is afhankelijk van de keuzes die een nieuw kabinet maakt: zowel in budgettaire zin als in de wijze waarop een nieuw kabinet de normeringssystematiek (herverdeling gemeentefonds) vormgeeft.Stemuitslag
voorRaadsleden (24)Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Meicirculaire gemeentefonds 2021 -
6.b
Uitkomst van B&A d.d.16 september 2021: De voorzitter stelt vast dat er verder geen opmerkingen meer zijn. Hij peilt de opvattingen over de wijze van agenderen en concludeert dat het voorstel geagendeerd kan worden voor de raadsvergadering van 23 september als hamerstuk.
De Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) organiseert jaarlijks een onderzoek dat voor de lokale rekenkamer(commissie)s gezamenlijk wordt uitgevoerd, het zogenaamde Doe-Mee-onderzoek. In 2020 heeft de rekenkamercommissie Gorinchem deelgenomen aan het Doe Mee Onderzoek naar Meldingen Openbare Ruimte (MOR). Met de openbare ruimte wordt iedereen dagelijks geconfronteerd, ook met wat eraan scheelt.
20-9-2021 Bestuurlijke reactie toegevoegd (Bijlage5)
Stemuitslag
voorRaadsleden (24)Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Onderzoek rekenkamercommissie-Meldingen Openbare Ruimte -
6.c
Mevrouw Den Uyl is sinds 1 maart 2021 werkzaam op de griffie. Vanwege de huidige tijd van onzekerheden rondom COVID-19 is het wenselijk om de griffiersfunctie goed te borgen. Met de aanwijzing van een plaatsvervangend griffier voldoet u aan het wettelijk vereiste de vervanging van de griffier te regelen.
De 3e plaatsvervangend griffier treedt in alle rechten en plichten van de griffier, bij diens afwezigheid en de afwezigheid van de 1e en 2e plaatsvervangend griffiers.Stemuitslag
voorRaadsleden (24)Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Benoeming 3e plaatsvervangend griffier -
6.d
Uitkomst van B&A d.d. 2 september 2021 : De voorzitter constateert dat het stuk unaniem wordt aangemerkt als hamerstuk voor de raadsvergadering van 23 september a.s.
Stemuitslag
voorRaadsleden (24)Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Verordening Jeugdhulp Gemeente Gorinchem 2021 -
6.e
Uitkomst van B&A d.d. 9 september 2021 : De voorzitter sluit de beraadslagingen af en concludeert dat het voorstel geagendeerd kan worden als hamerstuk voor de raadsvergadering van 23 september waarbij er mogelijk stemverklaringen worden afgelegd.
Stemuitslag
voorRaadsleden (24)Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Transitievisie Warmte Gorinchem 1.0. 01:11:35 - 01:11:43 -01:11:45 - 01:12:22 -01:12:25 - 01:12:38 -01:12:38 - - -
7BESPREEKSTUKKEN 19:56 - 19:57
-
7.a
Uitkomst van B&A d.d. 2 september 2021: De voorzitter inventariseert de standpunten. Hij constateert dat het stuk wordt aangemerkt als bespreekstuk voor de raadsvergadering van 23 september met inachtneming van de gedane toezeggingen (het advies van de commissie Waterlinie wordt meegenomen indien daar aanleiding toe is, de nokhoogte in de vergunning wordt aangepast naar 5 meter en de inpassing van de Tiny Houses in het groen wordt opgenomen in de vergunning).
De fractie van Gorinchem Actief kondigt een motie aan.
Het advies van het Kwaliteitsteam Nieuwe Hollandse Waterlinie is toegevoegd op 21-9.
Bijlagen
Amendementen
Titel A1 Amendement D66 - Verklaring van geen bedenkingen voor het plaatsen van 10 tiny houses voor 10 jaar bij Waaldijk 20 te Dalem Stemmingen
Onderwerp Verklaring van geen bedenkingen voor het plaatsen van 10 tiny houses voor 10 jaar bij Waaldijk 20 te Dalem 01:15:52 - 01:16:41 -01:17:53 - 01:17:57 -01:18:59 - 01:19:06 -01:19:06 - 01:20:06 -01:20:03 - 01:21:00 -01:20:58 - 01:22:49 -01:22:49 - 01:22:55 -01:23:49 - 01:23:55 -01:23:50 - 01:24:49 -01:24:49 - 01:24:54 -01:25:49 - 01:25:54 -01:27:39 - 01:27:45 -01:32:17 - 01:32:29 -01:35:02 - 01:35:11 -01:35:24 - 01:39:11 -01:38:53 - 01:39:04 -01:39:54 - 01:39:56 -01:39:56 - 01:43:15 -01:41:18 - 01:41:22 -01:41:51 - 01:41:52 -01:42:18 - 01:42:33 -01:43:01 - 01:43:03 -01:43:15 - 01:43:46 -01:43:58 - 01:44:07 -01:44:12 - 01:44:31 -01:44:55 - 01:45:10 -01:45:21 - 01:45:36 -01:45:37 - 01:53:00 -01:47:18 - 01:47:22 -01:50:22 - 01:50:25 -02:01:12 - - -
7.b
Bij de invoering van het dualisme in de Nederlandse gemeenten in 2002, kwam de verantwoordelijkheid voor en de aansturing van de gemeentelijke ambtenaren (met uitzondering van de medewerkers bij de griffie) volledig bij het college van burgemeester en wethouders te liggen.
Het artikel over de regelgeving omtrent ambtelijke bijstand (het eerste en het derde lid van artikel 33 van de Gemeentewet) werd echter over het hoofd gezien bij de amendering van het wetsvoorstel, waarbij een verplichte raadsgriffier werd ingevoerd en de rest van de gemeentelijke ambtenaren onder het college kwamen te vallen.
De controlerende taak van raadsleden wordt gecompromitteerd wanneer ambtelijke bijstand niet volledig vrij kan werken, als hun toewijding aan de gemeenteraad gedurende de ambtelijke bijstand niet is vastgelegd in door de raad goedgekeurde beleidsregels. De Raad van Gorinchem constateert daarmee dat de juridische grondslag voor het leveren van ambtelijke bijstand zoals die nu in de Gemeentewet staat geformuleerd niet optimaal is vastgelegd. Dit doordat de gemeenteraad de bevoegdheid heeft daarvoor de regels op te stellen, ofschoon de gemeenteambtenaar onder het gezag van het college valt.
Bij deze verordening dient een beleidsregel te worden toegevoegd, waarin de uitvoering en invulling van ambtelijke bijstand wordt vastgelegd. Deze dient tevens aangepast te worden aan de nieuwe duale verhoudingen ten aanzien van de gemeentelijke ambtenaren.Daarom wenst de raad van Gorinchem deze grondslag te verbeteren door een extra bepaling aan art. 33 Gemeentewet toe te voegen.
Dit in navolging van de eerste recente praktijkuitwerking, per januari 2021, de gemeente Echt-Susteren.
Beoogde effecten:
- Het in de praktijk realiseren dat gemeenteraadsleden hun rechten op inhoudelijke ondersteuning kunnen uitoefenen, terwijl de gemeenteambtenaar goed beschermd en met een duidelijke instructie zijn werk kan doen;
- Deze verordening kan worden gezien als een deel van een oplossing voor een onjuistheid in het wetgevingsproces, waarbij idealiter de beleidsregel van het college later in de Gemeentewet als verplichting wordt opgenomen
Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Initiatiefvoorstel VVD-Gorinchem - Ambtelijke bijstand duaal ingeregeld. -
8VAST AGENDAPUNT begrotingswijzigingen 20:45
-
8.a
1. de financiële consequenties van de voorstellen op deze raadsagenda en
2. de neutrale en technische consequenties van collegebesluiten te verwerken in een begrotingswijziging.Bijlagen
Stemmingen
Onderwerp Maandwijziging begroting Raad 23 september 2021 -
9
Motie
Een motie is een uitspraak van de raad over een onderwerp dat op de agenda staat. Vaak roepen moties het college van burgemeester en wethouders op om iets te doen. Een motie kan ook afkeuring over iets uitspreken: dat doet de raad met een motie van treurnis, afkeuring of wantrouwen. Een aangenomen motie is niet bindend: het college kan de motie naast zich neerleggen, maar moet dat dan wel uitleggen.
Als de motie gaat over een onderwerp dat niet op de agenda van de raad staat, dan heet het een motie vreemd aan de orde van de dag. Meestal gaat het dan om een actueel onderwerp. De vergadering moet bij de agendering instemmen met agendering van een dergelijke motie.
Toezeggingen
Titel Inplannen sessie over alle aspecten woningmarkt -
9.a
Bijlagen
Moties
Titel M01 Motie Vreemd D66, SP, PvdA, DG, CU-SGP 'Opkoopbescherming' 02:05:24 - 02:05:34 -02:06:46 - 02:06:55 -02:10:31 - 02:10:36 -02:11:16 - 02:11:22 -02:12:38 - 02:12:45 -02:14:14 - 02:14:20 -02:15:28 - 02:15:47 -02:16:02 - 02:16:45 -02:16:38 - 02:16:43 -02:16:44 - 02:16:45 -02:17:00 - 02:17:03 -02:17:02 - 02:19:55 -02:19:55 - 02:20:02 -02:20:08 - 02:21:26 -02:22:08 - 02:22:33 -02:22:54 - 02:22:57 -02:22:55 - 02:22:56 -02:22:57 - 02:25:44 -02:23:24 - 02:23:28 -02:23:35 - 02:23:36 -02:24:01 - 02:24:03 -02:24:47 - 02:24:54 -02:25:33 - 02:26:23 -02:26:28 - 02:26:34 -02:26:38 - 02:27:00 -02:27:54 - 02:27:59 -02:28:26 - 02:28:38 -02:30:23 - 02:30:27 -02:30:57 - 02:31:02 -02:32:40 - 02:32:49 -02:33:24 - 02:33:35 -02:33:48 - 02:35:26 -02:35:26 - 02:35:27 -02:35:27 - -02:36:21 - 02:36:29 - -
10
Na de vergadering worden het audioverslag en de notulen op de site geplaatst