Parallelsessie raadzaal
donderdag 17 november 2022
- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J.C. Oostrum
- Start
- donderdag 17 november 2022 20:21
- Eind
- donderdag 17 november 2022 21:13
Agendapunten
-
100:08:58 - -
-
2
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2022 krijgen gemeenten de beschikking over nieuwe instrumenten: het wijzigen van het omgevingsplan en een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).
Het wijzigen van het omgevingsplan is de bevoegdheid van de raad. Het verlenen van een BOPA is een collegebevoegdheid.
De nieuwe instrumenten brengen een aantal mogelijkheden met zich mee. Deze zijn als volgt op te delen:
1. Het delegeren van de bevoegdheid om delen van het omgevingsplan vast te stellen, door de gemeenteraad aan het college.
2. Het delegeren van de bevoegdheid tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit, door de gemeenteraad aan het college.
3. Het door de gemeenteraad verplicht stellen van een door haar af te geven bindend advies, voor aangewezen gevallen van omgevingsvergunningen voor een BOPA.
4. Het door de gemeenteraad verplicht stellen van participatie bij alle of bepaalde BOPA’s.
In het raadsvoorstel Z/21/707939 D-792896 worden over deze mogelijkheden concrete voorstellen gedaan. Een beleidsneutrale invoering van de Omgevingswet is daarbij uitgangspunt.Bijlagen
00:11:26 - 00:11:27 -00:11:28 - 00:19:42 - Boer, M. de00:19:40 - 00:20:04 -00:20:01 - 00:20:57 - Krol, A.00:20:34 - 00:20:35 -00:20:49 - 00:20:51 -00:20:56 - 00:20:58 -00:20:58 - 00:22:50 - Boer, M. de00:22:48 - 00:22:51 -00:22:50 - 00:23:05 - Insprekerspas200:23:05 - 00:23:16 -00:23:16 - 00:24:24 - Kuijten, P.J.00:23:48 - 00:24:03 -00:23:54 - 00:24:01 - Boer, M. de00:24:01 - 00:24:26 - Insprekerspas200:24:24 - 00:24:25 -00:24:27 - 00:24:28 -00:24:29 - 00:24:37 - Kuijten, P.J.00:24:38 - 00:24:43 -00:24:46 - 00:24:50 -00:24:48 - 00:26:55 - Boer, M. de00:26:55 - 00:27:05 -00:27:07 - 00:27:16 - Kuijten, P.J.00:27:20 - 00:27:24 -00:27:29 - 00:27:34 -00:27:34 - 00:29:06 -00:29:07 - 00:29:16 -00:29:08 - 00:29:08 - Boer, M. de00:29:16 - 00:30:39 - Boer, M. de00:30:38 - 00:30:59 -00:31:00 - 00:38:17 - Boer, M. de00:31:59 - 00:32:19 - Krol, A.00:32:02 - 00:32:04 -00:32:18 - 00:32:20 -00:33:21 - 00:33:25 -00:35:44 - 00:35:52 -00:38:17 - 00:38:18 -00:38:21 - 00:38:23 -00:38:22 - 00:38:56 - Boer, M. de00:39:07 - 00:39:40 - Boer, M. de00:39:40 - 00:39:40 -00:40:19 - 00:40:21 -00:40:21 - 00:41:15 - Boer, M. de00:41:17 - 00:41:21 -00:41:21 - 00:41:44 - Boer, M. de00:41:39 - 00:42:06 -00:42:04 - 00:42:47 - Kuijten, P.J.00:42:46 - 00:43:03 -00:43:00 - 00:43:28 - Veen, D. van00:43:28 - 00:43:30 -00:43:30 - 00:45:20 - Boer, M. de00:45:20 - 00:45:23 -00:45:24 - 00:45:57 - Krol, A.00:45:24 - 00:45:25 -00:45:56 - 00:46:06 -00:45:58 - 00:46:11 - Boer, M. de00:45:59 - 00:46:04 - Krol, A.00:46:11 - 00:46:12 -00:46:11 - 00:47:35 - Ambtelijke organisatie 200:47:30 - 00:47:59 - Krol, A.00:47:31 - 00:47:32 -00:47:59 - 00:49:50 - Boer, M. de00:47:59 - 00:48:07 -00:49:48 - 00:51:25 -00:51:23 - 00:51:32 - Krol, A.00:51:32 - 00:51:59 - -
3
Afsluiting sessie en vervolgafspraken
Bijlagen