Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

Raadsvergadering

donderdag 26 september 2019

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
R.W.J. Melissant-Briene
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen

  2. 2

    Besloten wordt over de wijze van afdoening van de stukken als hamerstuk, op voorstel presidium.

  3. 3

    Aan de agenda kunnen nog onderwerpen worden toegevoegd of van de agenda worden afgevoerd

  4. 4

    Concrete tekstwijzigingen voor het verslag dienen voorafgaand aan de raadsvergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.
    Door een storing in het geluidssysteem zijn de opnamen van onderstaande parallelsessies mislukt, waardoor er GEEN verslagen van deze sessies beschikbaar zijn:

    • I&O Preventie- en Handhavingsplan Alcohol
    • B&A Raadsvoorstel besteding middelen 600.000 duurzaamheid
    • I&O Mobiliteitsplan Gorinchem 2040
    • I&O Kaderdocument Bestemmingsplan Arkelsedijk
  5. 5

    Aanmeldingen voor dit vragenuurtje en mededelingen vanuit het college dienen tijdig, uiterlijk de maandag 24.00 uur voorafgaande aan de vergadering, bij de raadsgriffie te zijn ingediend.


    Het vragenuurtje is bedoeld voor raadsleden om kort en bondig vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda zijn geplaatst en waarover de raadsleden graag nader willen worden geïnformeerd.


    Voor het college bestaat de mogelijkheid actuele informatie te delen met de raad.


    D.d. 23 september 2019: Inmiddels meerdere aanmeldingen vanuit de raad door griffie ontvangen.

  6. 6
    HAMERSTUKKEN / BESPREEKSTUKKEN
  7. 6.a

    Deze Woon- en transformatievisie Gorinchem vervangt de Woonagenda 2.0 uit 2013. Sindsdien zijn de woningmarkt en samenleving veranderd: zoals meer variatie in samenlevings- en woonvormen, meer kleine huishoudens, meer ouderen, groei van mobiliteit, wetgeving die de taken van woningcorporaties afbakent en hypotheeknormen die de mogelijkheden voor (koop)starters inperken. Maar ook een ontwikkeling waarin enerzijds sprake is van globalisering en internationalisering en anderzijds we meer naar lokale gemeenschappen bewegen. Deze en andere ontwikkelingen vragen van ons een visie op de gewenste ontwikkeling van het wonen in Gorinchem. In GO2032 zijn deze trends meegenomen en vertaald in een visie op Gorinchem in toekomst. Wat voor stad wil Gorinchem zijn in 2032 als zij 650 jaar stadsrechten heeft?

    Amendementen

    Titel
    667166 A1 - Van Maaren - Woon en transformatievisie.Verworpen

    Moties

    Titel
    667161 M1 - GA-SB-PvdA-CDA - Vraag en aanbod starterswoningen. aangenomen
    667162 M3 - D66 - Behoud betaalbare woningen. aangenomen
    667163 M2 - PvdA - Natuurinclusief Bouwen. aangenomen
    667164 M4 - CU SGP - Houd Gorinchem bereikbaar.Ingetrokken
    667165 M5 - GA - Wonen voor iedereen. ingetrokken
    667169 M6 - GA-CU SGP-VVD - Wonen voor iedereen.Verworpen

    Toezeggingen

    Titel
    Ondersteunen intentie en ambitie Houd Gorinchem bereikbaar
    Overleg POORT6 wachttijd
    Tekstuele aanpassing visie
  8. 6.b

    In juli 2017 heeft de raad het duurzaamheidsplan 2017-2021 vastgesteld met daaraan gekoppeld een uitvoeringsprogramma. De thema’s van dit duurzaamheidsplan zijn: energie, biodiversiteit en gemeentelijk handelen. In een raadsinformatiebrief in het najaar van 2018 is de raad geïnformeerd over de stand van zaken van de uitvoering van deze projecten.


    In de raadsvergadering van 18 september 2018 is de Perspectiefnota voor de jaren 2019/2020 behandeld. In deze vergadering is besloten een bedrag van € 600.000,- beschikbaar te stellen voor het realiseren van de energietransitie. Conform de afspraken is dit bedrag toegevoegd aan de bestaande Reserve duurzaamheid. De energietransitie is een enorme opgave voor de komende jaren. In het najaar van 2018 zijn we samen met de gemeente Molenlanden gestart met het opstellen van een concept-rapportage Regionale Energiestrategie. Hierover is de raad in november 2018 middels een raadsinformatiebrief geinformeerd; daarna is gestart met zogenaamde ontwerpateliers, expertbijeenkomsten etc. Vervolgens is in samenwerking met de gemeente Molenlanden op 15 mei jl. een radenbijeenkomst georganiseerd waarin de stand van zaken omtrent de Regionale Energiestrategie (RES) is besproken. Op 11 juli jl. en vanaf september 2019 is/wordt de raad hierover verder geïnformeerd en wordt in 2020 een separaat raadsvoorstel ter vaststelling voorgelegd. Tijdens de I&O-bijeenkomst van 11 juli jl. is de keuze en opzet van de projecten uit dit voorstel globaal besproken en is geconstateerd dat de projecten goed aansluiten bij de behoeften van de raad en inwoners. Hierna volgt een uitwerking.


    In vervolg op uw besluit van 18 september 2018 willen wij u een voorstel doen voor de besteding van de genoemde € 600.000,- voor de energietransitie. Dit ter besteding in de jaren 2019, 2020 en 2021. Na ondertekening van het Klimaatakkoord in oktober 2019 wordt bekend welke financiële bijdrage het rijk zal leveren voor de daadwerkelijke uitvoering van de RES Alblasserwaard. Aan het eind van 2019 leggen wij u een samenwerkingsovereenkomst en uitvoeringsprogramma in het kader van de RES voor, waarbij rekening wordt gehouden met de uit te keren rijksgelden.

  9. 6.c

    We horen steeds meer verontrustende berichten over grote hoeveelheden drijvend plastic in onze zeeën en oceanen. Dit fenomeen staat bekend als de plastic soep. Maar niet alleen de zeeën en oceanen raken steeds meer vervuild door plastic, ook in sloten, rivieren, bossen, weilanden etc. worden we steeds vaker geconfronteerd met plasticafval. Een deel van dit plasticafval bestaat uit resten van ballonnen, (incl. linten en afsluiters) die opgelaten worden tijdens evenementen en feesten.

  10. 6.d

    Op 18 maart 2019 besprak de raad in een I&O-sessie het rekenkamerrapport ‘Toezien op effect’. Dat rapport belicht de controlerende rol van de raad. Tijdens de sessie hebben de aanwezige raadsleden en fractieassistenten de vier aanbevelingen uit het rapport verder uitgewerkt.

  11. 7

    Op de raadsagenda voor deze vergadering staat het volgende agendapunt opgenomen dat financiële gevolgen heeft voor de begroting 2019:

  12. 8

    • Eenieder aanwezig is uitgenodigd in het bedrijfsrestaurant nog van een drankje te genieten en na te praten