Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

Raadsvergadering

donderdag 28 november 2019

19:30 - 22:00
Locatie

Bedrijfsrestaurant

Voorzitter
R.W.J. Melissant-Briene
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.

  2. 2

    Besloten wordt over de wijze van afdoening van de stukken als hamerstuk, op voorstel presidium van 21 november 2019

  3. 3

    Aan de agenda kunnen nog onderwerpen worden toegevoegd of van de agenda worden afgevoerd. Moties kunnen hier gemeld worden.


    De raad beslist op voorstel van de voorzitter bij aanvang van de vergadering, of en op welk moment in de vergadering, een motie ''vreemd aan de orde van de dag' wordt behandeld.

  4. 5

    Aanmeldingen voor dit vragenuurtje en mededelingen vanuit het college dienen tijdig, uiterlijk de maandag 24.00 uur voorafgaande aan de vergadering, bij de raadsgriffie te zijn ingediend.


    Het vragenuurtje is bedoeld voor raadsleden om kort en bondig vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda zijn geplaatst en waarover de raadsleden graag nader willen worden geïnformeerd.


    Voor het college bestaat de mogelijkheid actuele informatie te delen met de raad.

    Toezeggingen

    Titel
    Actie ondernemen t.a.v. complex DF Pauwstraat-Van Zomerenlaan
  5. 6

    De raadsagenda in de besluitvormende fase bevat hamer- en bespreekstukken. Bij een hamerstuk wordt het document of voorstel zonder discussie aangenomen. Dit in tegenstelling tot een bespreekstuk waar de raad eerst het debat aangaat voordat hij over het voorstel stemt.

  6. 6.a

    21/11; akkoord presidium met directe doorgeleiding naar de raad van 28-11-2019
    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op Prinsjesdag de septembercirculaire gemeentefonds 2019 uitgebracht. De circulaires, die meestal driemaal per jaar worden uitgebracht, bepalen in belangrijke mate de financiële ruimte van gemeenten. De circulaire is geanalyseerd, de uitkomsten hiervan en de financiële effecten op onze begroting, zijn verwerkt in het raadsvoorstel en in de inleiding van de begroting 2020.

  7. 6.b

    In overleg met presidium is besloten de hamerraad van 14 november te laten vervallen en het onderwerp voor de reguliere raadsvergadering te agenderen als hamerstuk.
    In de RvT van OVO zijn twee vacatures ontstaan. Door het schoolbestuur is verzocht om in te stemmen met de benoeming van deze twee voorgedragen kandidaten. Gelet op artikel 11 van de OVO-statuten vergt deze benoeming een besluit door de gemeenteraad. Het curriculum vitae van beide te benoemen leden liggen bij de Griffie, ter inzage.

  8. 6.c

    21/11; akkoord presidium direct doorgeleiden naar de raad van 28-11-2019
    Gebleken is dat het gebruik van de verordening op de fractievergoedingen gemeente Gorinchem 2016 met zich meebracht dat de verordening op punten verheldering behoeft. Daarnaast bestond de wens een aanvullende handreiking op te stellen, ter verduidelijking van het gebruik van de verordening. Bijgevoegde verordening met bijbehorende documenten zijn daartoe opgesteld.

  9. 6.d

    21/11; akkoord presidium met directe doorgeleiding naar de raad van 28-11-2019.
    Het voorstel betreft een boekhoudkundige kwestie. Het is niet de bedoeling de geraamde stortingen in of onttrekkingen aan bestemmingsreserves te doen, maar alleen voor de daarmee samenhangende werkelijke bedragen. Het e.e.a. staat met een voorbeeld nog verder toegelicht in bijgaand raadsvoorstel. Met dit raadsbesluit kunnen we het e.e.a. gelijk goed verwerken in de jaarrekening. Zonder dit raadsbesluit moeten wij bij de vaststelling van de jaarrekening voorstellen doen om deze verwerking alsnog goed te laten plaatsvinden. Dit is omslachtig en drukt de raad in een boekhoudkundig vraagstuk waar de raad niet voor bedoeld is.
    Verder heeft het raadsvoorstel geen invloed op beleid, hoogte van budgetten e.d. Het is een puur boekhoudkundige kwestie.

  10. 6.e

    21/11; akkoord presidium met directe doorgeleiding naar de raad van 28-11-2019.
    De gemeenteraad heeft tijdens haar vergadering d.d. oktober 2018 de Parkeerverordening 2019 vastgesteld. De parkeerverordening is vanaf 1 januari 2019 van kracht. Sinds die periode worden de nieuwe vergunningen geleidelijk uitgegeven. Eén van de adviezen was verder dat de verordening periodiek geëvalueerd moet worden om zo te zien of dat de aanpassingen voldoende en het gewenste effect hebben. Op basis van de evaluatie heeft het college reeds besloten om in te stemmen met de volgende aanpassingen:


    • Bewoners in Benedenstad-zuid en Kortendijk bij verlenging van hun vergunning de keuze te geven of ze een vergunning voor beneden- en/of bovenstad willen hebben;
    • Behouden betaald parkeren op zondag in bovenstad;
    • Parkeerplaatsen Zusterhuis beschikbaar stellen voor parkeerders met een bewonersvergunningen;
    • Parkeerplaatsen Haarstraat, Nieuwe Walsteeg, Katerstraat beschikbaar stellen voor parkeerders met een bewonersvergunningen;
    • Huidige parkeertijden voor ondernemers behouden en ondernemers informeren over de mogelijkheden om op de parkeerterreinen aan de randen van de binnenstad, rondom stadhuisplein en in de parkeergarages te parkeren;
    • Inzetten op gerichtere handhaving parkeren.
      De beslispunten in dit voorstel hebben betrekking op de tarieven en zijn een verantwoordelijkheid van de raad.
  11. 6.f

    21/11; akkoord presidium met directe doorgeleiding naar de raad van 28-11-2019.
    Op 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. De VNG treedt op als gesprekspartner voor de gemeenten met de vakbonden in het kader van de afgesloten CAO gemeenten. Conform de statuten van de VNG kunnen zij dit uitsluitend voor gemeenten. Dit betekent dat gemeenschappelijke regelingen niet vertegenwoordigd kunnen worden door de VNG. Willen GR-en de CAO gemeenten kunnen blijven volgen, dan kunnen zij zich aansluiten bij de Werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen die daarvoor speciaal is opgericht.
    Het besluit van het bestuur AV moet voor zienswijze voorgelegd worden aan de gemeenteraden die deelnemen aan de GR AV. Gelet op de datum van inwerkingtreding van de Wnra moet dit uiteraard voor 1 januari geregeld zijn.

  12. 6.g

    Tot voor kort is in de bouwverordening vastgelegd dat er bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen voldoende parkeergelegenheid moet worden gerealiseerd. Sinds de inwerkingtreding van de Reparatiewet BZK 2014 geldt echter dat stedenbouwkundige voorschriften uit de gemeentelijke bouwverordening, zoals parkeren, in een bestemmingsplan geregeld moeten worden. Hiervoor gold een overgangstermijn tot 1 juli 2018. Met het voorbereidingsbesluit ‘Paraplubestemmingsplan Parkeren’ (NL.IMRO.0512.VB2018180-4001), vastgesteld op 14 juni 2018, heeft de gemeenteraad reeds aangekondigd een paraplubestemmingsplan parkeren op te gaan stellen om ten aanzien van parkeren het een en ander juridisch-planologisch vast te gaan leggen. Voorliggend document voorziet in deze technische herziening en vaststelling van het bestaande beleid. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen daarmee te voldoen aan de parkeerregeling die in paraplubestemmingsplan is vastgelegd.
    DE INGEDIENDE ZIENSWIJZEN LIGGEN VERTROUWELIJK TER INZAGE OP DE GRIFFIE.

  13. 6.h

    Dekker Groep is de eigenaar van het bedrijventerrein aan de Zuiderlingedijk in Gorinchem inclusief de plas ten noorden van het bedrijventerrein. Dekker Groep heeft de wens een nieuw bestemmingsplan voor deze gronden op te stellen. Met een nieuw bestemmingsplan wil Dekker Groep het bedrijventerrein toekomstbestendig maken, de gronden voor een bedrijfsmatige invulling verder ontwikkelen en de opgespoten bedrijfsgronden tot verkoop brengen. Tevens kan in het nieuwe bestemmingsplan invulling worden gegeven aan de afspraken over het verleggen van het bedrijventerrein als gevolg van de aanleg van de Betuweroute.
    Dekker Groep heeft een visie met een eerste haalbaarheidstoets ingediend met het verzoek om een herziening van de beheersverordening. In het nieuwe bestemmingsplan moet het bestaande bedrijventerrein een algemene bestemming ‘Bedrijf’, met een bouwvlak, een bebouwingspercentage en een maximale bouw- en goothoogte krijgen. Daarnaast wenst de eigenaar op het opgespoten deel de bestemming ‘Bedrijf’ te verkrijgen met een bouwvlak, bebouwingspercentage en maximale bouw- en goothoogte. Tot slot wenst de eigenaar een drijvend zonnepark te realiseren op de plas ten noorden van het bedrijventerrein. Dekker Groep is kadastrale eigenaar van deze plas.

  14. 6.i

    Op de raadsagenda voor deze vergadering staat het volgende agendapunt opgenomen dat financiële gevolgen heeft voor de begroting 2019:

    • Septembercirculaire gemeentefonds 2019 (2019-668930)
  15. 7

    • Eenieder aanwezig is uitgenodigd op de vide nog van een drankje te genieten en na te praten
  16. 8

    In het laatste Fractievoorzittersoverleg is afgesproken dat de commissie die de klankbord- en functioneringsgesprekken met de burgemeester voeren, een terugkoppeling geven aan de fractievoorzitters inzake het onlangs gehouden Klankbordgesprek met burgemeester Melissant.


    Gezien de te verwachten korte lengte van de raadsvergadering is het voorstel dit aansluitend aan deze vergadering te doen.


    Vergaderruimte zaal 6 eerste verdieping.