Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

Raadsvergadering

donderdag 31 oktober 2019

19:30 - 22:00
Locatie

De Bazuin

Voorzitter
R.W.J. Melissant-Briene
Toelichting

LET OP! Externe locatie i.v.m. verbouwing raadzaal.


Locatie: Koninklijke Harmonie De Bazuin


0183 634 622 · Dalemwal 15 d, 4201 BS Gorinchem

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.

  2. 2

    Besloten wordt over de wijze van afdoening van de stukken als hamerstuk, op voorstel presidium.

  3. 3

    Aan de agenda kunnen nog onderwerpen worden toegevoegd of van de agenda worden afgevoerd.


    Vanuit het verslag van het presidium d.d. 17 oktober: Er wordt specifiek aandacht gevraagd voor de agenda van de raadsvergadering van 31 oktober 2019, zie daarvoor iBabs. Vanuit de driehoek wordt voorgesteld om de eindtijd te bepalen op uiterlijk 23 uur. Indien er nog agendapunten niet behandeld zijn deze te agenderen voor vrijdag 1 november 2019 om 16.00 uur. Locatie bedrijfsrestaurant stadhuis in verband met verbouwing raadzaal. Het presidium gaat hiermee akkoord.

  4. 4

    De heer E. (Eyup) Güngör heeft in een brief, gedateerd op 7 oktober, ontvangen 9 oktober 2019, aangegeven zijn raadslidmaatschap te beëindigen. Reden hiervoor zijn zijn gewijzigde persoonlijke en zakelijke omstandigheden.
    Mevrouw E.L. (Eva) Dansen komt als eerste in aanmerking om dhr. Güngör op te volgen (wettelijke bepalingen, zoals vermeld in de Kieswet). Mw. Dansen heeft bij brief van d.d. 14 oktober 2019 aangegeven af te zien van het raadslidmaatschap. Als tweede komt in aanmerking mevrouw D. (Dieuwertje) Stevens.
    Mw. Stevens heeft aangegeven een benoeming tot lid van de raad te aanvaarden. Voordat mevrouw Stevens kan worden benoemd tot lid van de raad, moet haar geloofsbrief onderzocht worden. Bij een positief resultaat kan de raad besluiten mevrouw Stevens namens de fractie SP toe te laten als lid van de raad. Daarvoor legt zij aan de voorzitter van de raad ofwel de belofte ofwel de eed af.


    Mocht u willen spreken dan graag vooraf aanmelden bij de griffie.

  5. 6

    Aanmeldingen voor dit vragenuurtje en mededelingen vanuit het college dienen tijdig, uiterlijk de maandag 24.00 uur voorafgaande aan de vergadering, bij de raadsgriffie te zijn ingediend.


    Het vragenuurtje is bedoeld voor raadsleden om kort en bondig vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda zijn geplaatst en waarover de raadsleden graag nader willen worden geïnformeerd.


    Voor het college bestaat de mogelijkheid actuele informatie te delen met de raad.

  6. 7

    De raadsagenda in de besluitvormende fase bevat hamer- en bespreekstukken. Bij een hamerstuk wordt het document of voorstel zonder discussie aangenomen. Dit in tegenstelling tot een bespreekstuk waar de raad eerst het debat aangaat voordat hij over het voorstel stemt.

  7. 7.a

    Raadsvoorstel ter bespreking vanuit de raadsvergadering van donderdag 26 september 2019.


    Op 18 maart 2019 besprak de raad in een I&O-sessie het rekenkamerrapport ‘Toezien op effect’. Dat rapport belicht de controlerende rol van de raad. Tijdens de sessie hebben de aanwezige raadsleden en fractieassistenten de vier aanbevelingen uit het rapport verder uitgewerkt.


    Vanuit het verslag van het presidium d.d. 17 oktober: RKC-onderzoek Controlerende rol van de raad. Aangegeven wordt dat het bezwaar zich richt op het woord 'uitsluitend'. Besloten wordt dit woord te vervangen door 'in principe'. Daarna kan het stuk als hamerstuk worden aangemerkt.

  8. 7.b

    In de tussentijdse rapportage informeert het college de gemeenteraad over de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële ontwikkelingen. Sinds 2017 bieden wij u een tussentijdse rapportage aan, conform de 'Financiële verordening 2017'. Het uitgangspunt van deze tussentijdse rapportage is dat zij de huidige stand van zaken weergeeft van de lopende begroting (peildatum 1 juli) en alvast vooruitblikt op de jaarrekening.

  9. 7.c

    De gemeente Gorinchem kent tot nu toe geen formeel beleid op het gebied van Internationale Betrekkingen. Initiatieven op dit vlak zijn in de loop der tijd “ontstaan”.
    Met het beleid op het gebied van Internationale Betrekkingen kan de gemeente Gorinchem bestaande relaties toetsen op hun relevantie voor de stad zodat daarin keuzes kunnen worden gemaakt.

  10. 7.d

  11. 7.e

    Het presidium is akkoord met directe doorgeleiding naar raad van 31 oktober 2019.


    Voor u ligt het verzoek om een zienswijze van de GR Avres op de nieuwe verordening van de cliëntenraad van Avres. De directe aanleiding voor het wijzigen van deze verordening is de herindelingen die vorig jaar hebben plaatsgevonden. De verordening moet formeel in overeenstemming worden gebracht met de feitelijke situatie per 1 januari 2019 met de drie deelnemende gemeenten van de GR Avres. Deze verordening is tot stand gekomen in samenspraak met de huidige cliëntenraad van Avres. Met deze nieuwe verordening wordt voldaan aan de wettelijke verplichting op grond van artikel 47 van de Participatiewet, om via deze verordening vorm te geven aan de betrokkenheid van belanghebbenden bij de beleidsvorming rondom en de uitvoering van de participatiewet.
    Een tweede wijziging betreft het vergroten van het aantal leden van de cliëntenraad, van 9 naar 12. De inzet van de medewerkers is vrijwillig en door de herindeling is de geografische spreiding groot. Door met drie vrijwilligers uit te breiden heeft iedere gemeente nu vier leden. De door GR Avres voorgestelde wijzigingen hebben geen financiële of beleidsmatige effecten of consequenties voor de gemeenten. Daaruit volgt dat er een positieve zienswijze kan worden afgegeven.

  12. 7.f

    Op 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. Via het lidmaatschap van de VNG gaan de gemeenten per die datum de nieuwe cao-gemeenten volgen. Gemeenschappelijke regelingen kunnen echter geen lid zijn van de VNG. Daarom heeft het VNG-bestuur op 18 april jl. besloten een werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen (niet gemeenten) op te richten. Door bij deze vereniging aan te sluiten wordt het voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen zoals de GR Avres mogelijk eveneens de cao van gemeenten te gaan volgen. Omdat het dagelijks bestuur van de GR Avres op 12 september 2019 haar voornemen heeft uitgesproken om te gaan deelnemen in de genoemde werkgeversvereniging moet dit worden voorgelegd aan de raden voor een procedure van zienswijze. Gelet op de datum van inwerkingtreding van de Wnra (1 januari 2020) vraagt het dagelijks bestuur van de GR Avres om een snelle afhandeling, namelijk een zienswijze reactie voor 14 november, zodat 21 november in het algemeen bestuur besluitvorming kan plaatsvinden.

  13. 7.g

    Gemeenten hebben een belangrijke (wettelijke) verantwoordelijkheid in de preventie en aanpak van alcoholgebruik, zowel op basis van de Wet publieke gezondheid als de Drank- en Horecawet. De Wet publieke gezondheid schrijft voor dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid van inwoners, bijvoorbeeld het beschermen van inwoners tegen de negatieve (gezondheids)effecten van alcohol. Vanuit de Drank- en Horecawet zijn gemeenten verplicht een Preventie en Handhavingsplan te hebben. Dit plan bevat integraal beleid ten aanzien van de preventie van alcoholgebruik, met name onder jongeren, en de handhaving van de Drank- en Horecawet. Een preventieve aanpak om te bereiken dat jongeren tot 18 jaar geen alcohol drinken, is ook beschreven in het Integraal
    Sociaal Beleid Gorinchem (vastgesteld door de gemeenteraad in maart 2019). Naast de wettelijke verantwoordelijkheid die de gemeente heeft, blijkt alcoholgebruik door inwoners nog steeds aandacht te vragen. Jongeren starten op een latere leeftijd met drinken, minder jongeren drinken alcohol en jongeren zijn minder vaak dronken, maar deze dalende trend stagneert. Daarnaast blijken 55+'ers een belangrijke groep als het gaat over risicovol alcoholgebruik.
    Op dit moment ontbreekt er in Gorinchem integraal beleid waarin preventie en handhaving op het gebied van alcoholgebruik op elkaar zijn afgestemd. Er wordt wel ingezet op preventie en handhaving, maar deze activiteiten zijn tot nog toe niet op elkaar afgestemd.

  14. 7.i

    In het kaderdocument worden de uitgangspunten en randvoorwaarden geschetst die bij de herontwikkeling een rol spelen.
    Dit kaderdocument vormt de basis voor de verdere uitwerking van de beoogde herontwikkeling van dit gedeelte van de Arkelsedijk.

  15. 8.a

    Raadsvoorstel ter bespreking vanuit de raadsvergadering van donderdag 26 september 2019.


    In juli 2017 heeft de raad het duurzaamheidsplan 2017-2021 vastgesteld met daaraan gekoppeld een uitvoeringsprogramma. De thema’s van dit duurzaamheidsplan zijn: energie, biodiversiteit en gemeentelijk handelen. In een raadsinformatiebrief in het najaar van 2018 is de raad geïnformeerd over de stand van zaken van de uitvoering van deze projecten.


    In de raadsvergadering van 18 september 2018 is de Perspectiefnota voor de jaren 2019/2020 behandeld. In deze vergadering is besloten een bedrag van € 600.000,- beschikbaar te stellen voor het realiseren van de energietransitie. Conform de afspraken is dit bedrag toegevoegd aan de bestaande Reserve duurzaamheid. De energietransitie is een enorme opgave voor de komende jaren. In het najaar van 2018 zijn we samen met de gemeente Molenlanden gestart met het opstellen van een concept-rapportage Regionale Energiestrategie. Hierover is de raad in november 2018 middels een raadsinformatiebrief geinformeerd; daarna is gestart met zogenaamde ontwerpateliers, expertbijeenkomsten etc. Vervolgens is in samenwerking met de gemeente Molenlanden op 15 mei jl. een radenbijeenkomst georganiseerd waarin de stand van zaken omtrent de Regionale Energiestrategie (RES) is besproken. Op 11 juli jl. en vanaf september 2019 is/wordt de raad hierover verder geïnformeerd en wordt in 2020 een separaat raadsvoorstel ter vaststelling voorgelegd. Tijdens de I&O-bijeenkomst van 11 juli jl. is de keuze en opzet van de projecten uit dit voorstel globaal besproken en is geconstateerd dat de projecten goed aansluiten bij de behoeften van de raad en inwoners. Hierna volgt een uitwerking.


    In vervolg op uw besluit van 18 september 2018 willen wij u een voorstel doen voor de besteding van de genoemde € 600.000,- voor de energietransitie. Dit ter besteding in de jaren 2019, 2020 en 2021. Na ondertekening van het Klimaatakkoord in oktober 2019 wordt bekend welke financiële bijdrage het rijk zal leveren voor de daadwerkelijke uitvoering van de RES Alblasserwaard. Aan het eind van 2019 leggen wij u een samenwerkingsovereenkomst en uitvoeringsprogramma in het kader van de RES voor, waarbij rekening wordt gehouden met de uit te keren rijksgelden.

    Amendementen

    Titel
    670586 A1 - VVD en CU SGP - Besteding middelen energietransitie van € 600.000.Verworpen
    670587 A2 - SP - Laadpalen achter het stadhuis.Verworpen
    670588 A3 - SP - Waterstofproject in het Stadhuis.Verworpen

    Toezeggingen

    Titel
    Raad informeren over rekenexercitie warmtenet
  16. 8.b

    Raadsvoorstel ter bespreking vanuit de raadsvergadering van donderdag 26 september 2019.


    Vanuit het verslag van het presidium d.d. 17 oktober: Initiatiefvoorstel GroenLinks Verbod oplaten ballonnen. Bij dit voorstel volgt een korte toelichting door indiener waarna het voorstel in stemming wordt gebracht.


    We horen steeds meer verontrustende berichten over grote hoeveelheden drijvend plastic in onze zeeën en oceanen. Dit fenomeen staat bekend als de plastic soep. Maar niet alleen de zeeën en oceanen raken steeds meer vervuild door plastic, ook in sloten, rivieren, bossen, weilanden etc. worden we steeds vaker geconfronteerd met plasticafval. Een deel van dit plasticafval bestaat uit resten van ballonnen, (incl. linten en afsluiters) die opgelaten worden tijdens evenementen en feesten.

  17. 8.c

    Het Algemeen Bestuur van de GR DGenJ ZHZ geeft, na een korte terugblik op haar besluitvorming van 4 juli 2019, zicht op het vervolg om de druk op de jeugdhulp te beteugelen:

    1. Wijziging van de begroting 2019 en 2020.
      In de eerste bestuursrapportage 2019 van de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ worden de kostenontwikkeling en de bedrijfsvoering toegelicht. Er is sprake van een sterk gestegen vraag naar jeugdhulp en de maatregelen hebben nog geen effect op de financiën kunnen sorteren.
    2. Set van maatregelen.
      Het gaat dan om het instellen van en verantwoordelijkheid nemen voor een maximum budget voor jeugdhulp per gemeente. Het plan is te stoppen met de regiobrede ‘Nee-tenzij’ regeling die zijn werking heeft verloren. De gemeenten krijgen door het budget lokaal te plaatsen grip op budget en kostenontwikkeling en zichT op de effecten van de lokale inzet.
      De totale set van maatregelen is als 'plan van aanpak Grip op Jeugdhulp ZHZ' met bijlagen eerder aan de gemeenteraad aangeboden (brief d.d. 4 juli 2019 van het Algemeen Bestuur van de GR DGenJ ZHZ).

    De financiële consequenties van de wijzigingen zijn verwerkt in de gemeentebegroting, door middel van de tussenrapportage 2019 en in de voorbereiding van de gemeentebegroting 2020.

  18. 8.d

    Op de raadsagenda voor deze vergadering staat het volgende agendapunt opgenomen dat financiële gevolgen heeft voor de begroting 2019:

    • Tussentijdse rapportage 2019 (D-665257).
      In de raadsvergadering van 4 juli is door D66 een motie ingediend betreffende het HBO. Hierin wordt voorgesteld dat de gemeentelijke bijdrage van € 30.000 kan worden gedekt uit het positieve rekeningresultaat 2018. Dit is wettelijk niet mogelijk en daarom wordt voorgesteld de bijdrage te dekken uit het positieve begrotingssaldo 2019.
  19. 9

    • Eenieder aanwezig is uitgenodigd in het bedrijfsrestaurant nog van een drankje te genieten en na te praten